Wat doet het backoffice team van PRO? Welke werkzaamheden voeren zij uit? En met welke vragen kan u bij hen terecht? Wij stelden onder andere deze vragen aan backoffice specialist Bram de Laat. Als backoffice specialist is Bram samen met het backoffice team verantwoordelijk voor het uitvoeren van de loonadministratie. Hierbij houden zij onder andere rekening met diverse cao’s en de continu veranderende wet- en regelgeving.

Welke werkzaamheden worden er op de backoffice verricht?

Werkzaamheden bij de backoffice zijn erg veelzijdig: van loonadministratie tot advisering van en communicatie met opdrachtgevers en medewerkers. “De combinatie tussen de administratieve en financiële werkzaamheden en het contact met opdrachtgevers en medewerkers vind ik voornamelijk leuk aan deze functie”, vertelt Bram. “Met het verloningsproces werken we bijvoorbeeld met deadlines, alles moet op tijd en zeer zorgvuldig ingevoerd worden. Het correct en in de daarvoor bestemde tijd afhandelen van deze zaken geeft een voldaan gevoel.” Hiernaast vertelt Bram ook over de signalerende rol die de backoffice heeft richting de opdrachtgever. “Zo houden we bijvoorbeeld in de gaten wanneer contracten verlengd moeten worden of wanneer er wijzigingen doorgevoerd dienen te worden aan de hand van de veranderende wet- en regelgeving.”

Met welke vragen kunt u bij de backoffice van PRO terecht?

Als intermediair, opdrachtgever of medewerker kunt u bij de backoffice van PRO terecht voor verschillende vragen. “Bij medewerkers gaat het vaak over het loon, opdrachtgevers bellen daarentegen vaak over vragen omtrent cao-voorwaarden of facturen.” Rondom de cao-voorwaarden legt Bram uit dat dit vaak per situatie verschilt. “In principe hanteren we bij PRO de voorwaarden uit de ABU CAO, maar hiernaast wordt er rekening gehouden met de geldende cao van onze opdrachtgever. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voorwaarden omtrent de hoogte van het loon of afspraken omtrent toeslagen.”

Bram vertelt hierbij ook over het streven van PRO om zich als organisatie, maar ook als kennispartner, te blijven ontwikkelen en verbeteren. In lijn met dit streven volgen diverse adviseurs en specialisten van PRO opleidingen en/of cursussen. Op deze manier kunnen zij zich nog verder verdiepen in de materie en kunnen opdrachtgevers hierdoor in de toekomst nog beter adviseren. Bram: “Zelf volg ik momenteel de opleiding praktijkdiploma loonadministratie (PDL). Een interessante opleiding waarbij ik echt de kans krijg om me nog verder te ontwikkelen.”

Hoe ziet het verloningsproces eruit?

Er zijn in totaal drie soorten verloningen. Een werknemer kan per week, maand of per vier weken worden uitbetaald. “Om de verloning goed uit te kunnen voeren, is er een gedeelde verantwoordelijkheid tussen de werknemer, opdrachtgever en de backoffice”, betoogt Bram. “Werknemers dienen elke periode hun uren op tijd in te vullen in het daarvoor ontworpen urenportaal, genaamd Flexportal.” Flexportal is een online portaal en biedt voor zowel intermediairs, opdrachtgevers als medewerkers overzicht en inzicht in uren, rapportages en relevante documenten. “Opdrachtgevers kunnen de ingevulde uren op deze zelfde plek goedkeuren, corrigeren of afkeuren en ontvangen hier, indien nodig, automatische herinneringen voor. Hierna is het onze taak om het verloningsproces administratief correct af te handelen.”

Vragen aan Bram?

Heeft u na het lezen vragen aan Bram of één van de andere specialisten van het backoffice team? Dagelijks zijn zij tijdens kantooruren bereikbaar via 040-2982389 of info@propayroll.nl.