Als juridisch werkgever vinden wij goed werkgeverschap zeer belangrijk. Omdat wij niet fysiek op de werkvloer van onze payrollmedewerkers aanwezig zijn, vinden wij het juist zo waardevol om onderwerpen te bespreken die betrekking hebben op het welbevinden van onze medewerkers. Zeker op dagen als vandaag…

Het is vandaag Nationale Complimentendag. Dé dag die geheel in het teken staat van het geven (en ontvangen) van complimenten. Initiatiefnemer Hans Poortvliet (bekend van Het groot complimentenboek) heeft deze dag op 1 maart 2003 in het leven geroepen omdat hij de overtuiging heeft dat veel werknemers zich onvoldoende gewaardeerd voelen en daarom ontslag nemen. Hij vindt het van maatschappelijk belang dat mensen vaker oprechte waardering naar elkaar uiten.

Werkgeluk

Het geven van complimenten op het werk is erg zinvol. Onderzoek van de Universiteit Maastricht en de Erasmus Universiteit wijst uit dat het geven van erkenning zeer bepalend is voor iemands werkgeluk. Ook blijkt uit het onderzoek dat de productiviteit op afdelingen met 5 tot 7 procent stijgt door het uitdelen van complimenten. Echter, het werkt enkel productief als de werknemer voor zijn of haar functie al een marktconform salaris ontvangt. Een medewerker die zich onderbetaald voelt, wordt namelijk niet gemotiveerd met een aai over de bol. Het hoeft trouwens niet altijd de manager of de werkgever te zijn die de erkenning geeft. Als de erkenning van collega’s of klanten afkomt, kan het effect op z’n minst even groot zijn.

Minder productief

Mensen die nooit een pluim ontvangen of zien hoe anderen die wel krijgen, hebben vaker last van spanningen. Hierdoor wordt de kans op een burn-out groter. Maar het kan ook zijn dat de hakken in het zand worden gestoken en ze minder productief worden. Let wel: een compliment werkt alléén als je over iets concreets wordt gecomplimenteerd. Bijvoorbeeld: “Je hebt deze klant echt geweldig geholpen. Kijk maar naar de fooi. Super goed gedaan!” Op het moment dat je het gevoel hebt dat je een compliment krijgt zodat je daarna weer iets terug moet doen, werkt een compliment averechts. Bijvoorbeeld: “Geweldig! Wil je nu even dit voor mij doen?”

Eerlijke waardering

Op een goede manier complimenten geven is dus niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt. Mensen willen eerlijk horen hoe goed ze werkelijk zijn. Op het moment dat je ergens veel energie in gestoken hebt en het goed uitpakt, werkt het erg motiverend als je leidinggevende (of iemand anders) je hier concreet over complimenteert. Ontvang je daarnaast ook nog eens een cadeautje of iets anders wat je niet direct verwacht, zal dit het werkgeluk nog eens versterken.

Onverwacht

Het positieve effect van een compliment is het grootst wanneer mensen het niet verwachten. Het ontvangen van een kerstpakket aan het einde van het jaar wordt bijvoorbeeld zeer zeker gewaardeerd (misschien zelfs wel voor ‘vanzelfsprekend’ aangenomen), maar ontvangen werknemers een vergelijkbare attentie op een spontaan moment, werkt dit extra stimulerend voor de gemoedstoestand.

Laten we ons deze werkdag eens extra bewust zijn van de kwaliteiten van de collega’s om ons heen. En kies dan zelf het juiste moment (misschien juist niet vandaag) om iemand daarmee te complimenteren. Dat maakt ieders werk een stuk aangenamer!