Een hele uitdaging, het starten van een eigen uitzendbureau. De focus ligt op het samenbrengen van vraag en aanbod, maar ook dient u zorg te dragen over administratieve zaken, juridische verplichtingen en financiële risico’s. Een juiste uitvoering van deze aspecten én het bijhouden van wet- en regelgeving vraagt onder andere om specifieke kennis en capaciteit. Niet voor niets kiezen daarom steeds meer intermediairs ervoor om hun backoffice uit te besteden. Benieuwd of dit ook voor uw uitzendbureau geschikt is? Lees dan verder. We nemen u mee in een paar overwegingen.

Waar dient u rekening mee te houden?

  • Beschikt u over voldoende kennis van wet- en regelgeving?

Onder andere de ABU CAO zorgt ervoor dat intermediairs op de hoogte moeten zijn van uiteenlopende kennis. U bent daarbij aansprakelijk voor een correcte toepassing. Intermediairs dienen zo ook kennis te hebben van de steeds veranderende regelgeving omtrent arbeidstijden, wettelijk minimum(jeugd)loon, verwerking van persoonsgegevens (AVG), loonbelasting en sociale verzekeringen.

  • Kent u de financiële en juridische risico’s en kunt u deze risico’s dragen?

Als intermediair is het goed om met diverse risico’s rekening te houden. Denk hierbij aan debiteurenrisico, voorfinanciering van lonen en premies en doorbetaling bij ziekte. Zo kunnen langdurige zieke medewerkers zorgen voor een enorme kostenpost.

  • Beschikt u over de belangrijke certificeringen en keurmerken?

Voor opdrachtgevers is het uiteraard belangrijk dat uw organisatie betrouwbaar is. Dit kunt u aan hen laten zien middels onder andere het lidmaatschap bij een brancheorganisatie, zoals de ABU. De contributie voor lidmaatschap bij de ABU wordt jaarlijks door de Algemene Ledenvergadering (ALV) bepaald, en is afhankelijk van de omzet. Ieder uitzendbureau dient hiernaast te beschikken over diverse certificeringen en keurmerken. Denk hierbij aan de NEN-certificering, SNA-keurmerk, VCU-certificering, WKA-verklaring en aanwijzing Kiwa.

Waar zorgt PRO voor?

  • Bij PRO zijn we op de hoogte van de snel veranderende wet- en regelgeving en weten wij deze correct toe te passen in onze dienstverlening.
  • Bij een samenwerking met PRO hoeft u zich geen zorgen meer te maken om financiële en juridische risico’s. Wij nemen deze verplichtingen als juridisch werkgever van u over.
  • Hiernaast bent u bij een samenwerking met PRO direct gecertificeerd voor onder andere verplichte certificeringen en kwaliteitsmerken.


Wilt u meer weten over het wel of niet uitbesteden van de backoffice? Meldt u dan aan voor een vrijblijvend adviesgesprek. Hier horen wij graag uw verhaal en plannen. Uiteraard nemen wij u daarbij mee in diverse backofficeprocessen, cao’s en de toepassing daarvan. Daarnaast vertellen we u meer over de driehoeksrelatie tussen u, uw klant en PRO.