Het starten van een eigen bedrijf wordt vaak geïdealiseerd: de hele dag doen wat u het allerleukste vindt. Wie wil dat nou niet? Freelancers worden enthousiast van het binnenhalen en uitvoeren van opdrachten, maar hier komt helaas ook het nodige papierwerk bij kijken. Laat dat nou net iets zijn waar menig freelancer wat minder enthousiast van wordt.

Uit menig onderzoek blijkt dat administratie bovenaan de top drie van zaken staat waar ondernemers volgens henzelf te veel kostbare tijd in steken. Ook planning en netwerken halen de top drie. Neventaken horen er als freelancer nu eenmaal bij, maar een taak als administratie wordt graag aan derden overgelaten. Met deze vijf tips helpen we u om meer grip op uw administratie te krijgen.

1. Bewaar waar nodig, maar gooi vooral weg

Bedrijven en zelfstandigen hebben een fiscale bewaarplicht van zeven jaar. Hierbij gaat het om basisgegevens van de administratie, zoals debiteuren-, crediteuren-, en voorraadadministratie. Zorg ervoor dat u hierin niet doorslaat. Mensen houden van nature van bewaren, waardoor allerlei zaken in vergeten lades en kastjes terechtkomen. Het weggooien van zoveel mogelijk zaken (zeker zaken die ouder zijn dan zeven jaar) geeft rust in je kast én in je hoofd.

2. Plannen, plannen, plannen

Veel administratie kan u van tevoren zien aankomen. Reserveer er dan ruimte voor in uw planning! Hoe eerder u hiermee start, hoe beter. Daarnaast moet u er voor waken dat papierwerk niet blijft liggen en de stapel zodoende alsmaar groter wordt. Het uitstellen van moeilijke, tijdrovende taken is iets wat velen neigen te doen. Als u het tóch moet doen, is het verstandiger om die zaken direct uit te werken zodat het niet in uw achterhoofd blijft hangen en telkens in uw gedachten de kop op steekt.

3. Digitaliseer documenten

Naast binnenkomende post zijn er honderden andere documenten die op de meest belangrijke momenten onvindbaar zijn. Elk bedrijf profiteert ervan om documenten online op te slaan zodat ze gemakkelijk vindbaar zijn. Digitaal werken vraagt om digitalisering van documenten, zo heeft u altijd en overal de juiste informatie bij de hand. Een papierloos kantoor zorgt er bovendien voor dat uw bedrijf minder kwetsbaar is voor inbraak en diefstal.

4. Ontspan

Afleiding tijdens het doen van belangrijke administratie is funest. Zorg er dus voor dat u niet gestoord kunt worden. Maar rust ook goed uit en zorg dat u scherp bent. Zo verkleint u de kans op fouten en heeft u uw administratieve zaken altijd netjes op orde. Las bovendien voldoende pauzes in en maak tijd voor ontspanning naast uw werk. Dit is de manier waarop u uiteindelijk het meest efficiënt werkt: snel én foutloos.

5. Kies voor payrolling

Als freelancer heeft u een hoop ondernemersplichten. De Belastingdienst hanteert strenge eisen waar uw boekhouding aan moet voldoen.
Kiest u ervoor om u te laten verlonen via PRO Payroll freelance services, dan komt u juridisch gezien in loondienst bij PRO Payroll, zodat u profiteert van alle werknemerszekerheden met behoud van uw onafhankelijkheid. U blijft zelf uw werk en uurtarief bepalen, maar laat de administratieve rompslomp (dossierbeheer, facturatie, debiteurenbeheer, afdrachten loonheffingen et cetera) aan ons over.

Laat deze vijf tips er voor zorgen dat de administratie u zo min mogelijk tijd en moeite kost, zodat de focus op uw core business blijft liggen. Dat is ten slotte wat u het liefste doet.