Terug naar overzicht

Arbeidsmarkt in beeld

De Nederlandse economie groeit in een hoog tempo. Het aantal openstaande vacatures neemt toe en de werkloosheid daalt. Dit heeft ook een keerzijde, het vinden van geschikte kandidaten is voor werkgevers in de huidige arbeidsmarkt lastig. Veranderingen in de arbeidsmarkt zijn voor werkgevers cruciaal bij het vaststellen van hun marktbepaling. We geven u actuele cijfers over de stand van de arbeidsmarkt en bijkomende veranderingen voor organisaties.

Spanning op de arbeidsmarkt

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het aantal openstaande vacatures al vijf jaar lang elk kwartaal groeit. In het tweede kwartaal van 2018 werd er weer een nieuw hoogtepunt bereikt. Momenteel zijn er 251 duizend openstaande vacatures, hiermee daalt de werkloosheid. Ook het aantal langdurige werklozen nam, ten opzichte van vorig jaar, met 44 duizend af. De arbeidsmarkt is volledig gekanteld, het vinden van geschikte kandidaten is moeilijker dan ooit. In het tweede kwartaal van 2018 nam de spanning op de arbeidsmarkt weer verder toe. De arbeidsmarkt is nu al drie kwartalen achtereenvolgend gespannen te noemen. Wim Davidse, spreker op ons PRO Actualiteitenseminar voor onze opdrachtgevers, gaf ook aan dat de spanning op de arbeidsmarkt in vrijwel elke branche is te voelen. Het gaat hierbij onder andere om de IT-dienstverlening, bouwnijverheid, schoonmaakbedrijven en de horecasector. In de uitzendbranche is dit percentage echter het hoogst. 58.2% van de uitzendorganisaties gaf aan het tekort aan arbeidskrachten als een grote belemmering te ervaren.

Toenemende flexibele arbeidskrachten

In de ‘Vierde Industriële Revolutie’, gaan mens en techniek veel meer verbonden worden. Onder andere flexibiliteit, innovatie, diversiteit en wendbaarheid gaan een grotere rol spelen binnen organisaties. Wim Davidse benoemde daarbij dat de flexbranche en het aantal flexibele arbeidskrachten de afgelopen jaren sterk is gegroeid. Deze groei is onder andere te zien in de horeca, zakelijke dienstverlening, zorg en detailhandel. Ondanks dat de uitzendbranche het tekort aan arbeidskrachten als een grote belemmering ervaart, komen er steeds meer uitzendorganisaties bij. Bestaande uitzendorganisaties zien daarnaast veelal hun omzet groeien.

Werkgeverschap

Door de spanning op de arbeidsmarkt verandert ook de kijk op het werkgeverschap. Huub van Strien, tevens spreker op het PRO Actualiteitenseminar, beschreef het belang van opleiden van kandidaten in de huidige arbeidsmarkt. Zo worden nieuwe kandidaten binnen gehaald, maar kunnen ook eigen medewerkers worden behouden. Medewerkers worden steeds kritischer. Op deze manier kunnen organisaties zich meer profileren als ‘goede werkgever’. Bij PRO herkennen we deze veranderingen en ontwikkelingen. Ook wij zien dat het opleiden van medewerkers in de toekomst steeds belangrijker wordt. We bieden daarom diverse medewerkersvoordelen aan, waaronder cursussen en opleidingen bij het NTI. Hiernaast zijn we bezig met de ontwikkeling van een eigen opleidingsportaal voor onze medewerkers, welke in de komende maand vorm zal gaan krijgen. Zo blijft PRO haar dienstverlening aanpassen aan de huidige arbeidsmarkt.